Zaterdagmiddag 17 september heeft Marlies samen met gast-harpiste Regina Ederveen  een concert gegeven in ons huis op Gerverscop, en daarmee officieel de “Cop-Salon” geopend.

We waren nog op zoek naar een naam, spraken toen nog van het “Gerverscop Theater”. Hier in huis hebben we een heel vocabulaire met “Cop” ervoor. En waarom niet onze kleinschalige en bomvolle salons met varianten aan kunst ook binnen de “Cop”- en “Salon”-traditie trekken? Dus vanaf nu “Cop-Salon”.

Aan de wand hingen schilderijen van onze huisgenoot en beeldend kunstenaar Sietse Goverts.

Geluidsfragment van solospel door Regina; The Minstrel’s Adieu to his Native Land – John Thomas (ook opgenomen in de Galerij).

 

We hebben 17 september een afwisselend programma gebracht zowel solo als in samenspel met werk van onder andere Schubert, Chopin, Liszt, Chatterton, Chabrier, Henson-Conant en Say. Het geheel stond in het teken van Sébastien Erard, de geniale harp- en pianobouwer die eerste helft 19e eeuw belangrijke technische verbeteringen heeft aangebracht aan zowel harp als piano. Door deze uitvindingen  kunnen we nu onze snaarinstrumenten bespelen met snaren die heel blijven, hebben we alle toonsoorten ter beschikking, een mechaniek dat stand houdt en soepel en betrouwbaar is, en een stemming die op toon blijft. 


Al ruim voor de 17e september waren alle vijftig plaatsen geboekt. Wat was dat fijn, en wat was het geweldig om de Cop-Salon met een volle zaal te openen. Een compliment om qua sfeer en intimiteit van de Salon vergeleken te worden met het Schiller Theater in Utrecht.